Onderwijskwaliteit omvat alles wat binnen ons bereik ligt en wat wij binnen Woonstede doen om bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen tot zelfbewuste, sociale mensen die hun talenten optimaal weten te benutten. Door deze kwaliteit te leveren, realiseren wij onze missie ‘Ruimte voor talent’. Van groep 3 t/m 8 bepalen we de vooruitgang van een leerling onder andere aan de hand van methode-onafhankelijke en methode-afhankelijke (bij de gebruikte methodes behorende) toetsen. Voor methode-onafhankelijke toetsen hebben wij een aantal vaste testmomenten per jaar ingeroosterd. Alle toetsuitslagen worden digitaal verwerkt, hetgeen een duidelijk overzicht geeft. Voor de weergave van de sociaal-emotionele aspecten gebruiken we observaties, die gegevens opleveren over onder andere de werkhouding, het welbevinden van de kinderen en hoe relaties in de klas liggen. De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. Ze kijkt hiervoor onder meer naar de resultaten van leerlingen op de eindtoets. Het beoordelen van de resultaten werd tot en met 1 augustus 2020 gedaan op basis van de gemiddelde score van leerlingen. In het schooljaar 2019-2020 is er geen eindtoets afgenomen. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP hebben we als school beschreven hoe de ondersteuning aan leerlingen binnen de school is georganiseerd. Deze ondersteuning bestaat uit twee delen: de basisondersteuning van de school en de extra ondersteuning die een school biedt voor leerlingen die meer nodig hebben. Deze ondersteuning wordt geboden in samenwerking met het samenwerkingsverband. Onze school is onderdeel van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). SPPOH ondersteunt scholen bij het vormgeven van passend onderwijs in Haaglanden. Wilt u meer informatie over passend onderwijs op onze school of in de regio, lees dan ons SOP of bezoek de website van SPPOH www.sppoh.nl.
Het schooladvies op Woonstede Het schooladvies van de basisschool is leidend bij de toelating in het voortgezet onderwijs. In het schooladvies staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij een leerling past. De adviesprocedure is een traject dat zorgvuldig wordt doorlopen. De start begint in groep 7 en wordt geïntensiveerd in groep 8 zodat er uiteindelijk een weloverwogen advies voor het voortgezet onderwijs gegeven kan worden. Bij de samenstelling van het (voorlopig) basisschooladvies zijn de volgende personen betrokken: de leerkrachten van groep 6 en 7, de intern begeleider en de directeur. Het voorlopig basisschooladvies wordt enerzijds gebaseerd op de cognitieve mogelijkheden van een leerling. De middelen die hiervoor gebruikt worden zijn de rapporten, de toetsen en het leerlingvolgsysteem. Anderzijds wordt er gekeken naar de werkhouding, het zelfstandig werken, de leermotivatie, de huiswerkattitude, het doorzettingsvermogen, het zelfvertrouwen, de talenten, de interesses, de concentratie en de leerbehoeften. Hiervoor worden de observaties van de leerkrachten gebruikt en de gegevens van de rapporten van de voorgaande jaren. De ouders van groep 7 en 8 ontvangen per schooljaar informatie met belangrijke data over de adviesprocedure. De adviezen van Woonstede kunt u vinden op de website van PO Vensters.
Schoolplan 2023 - 2027 Nutsschool Woonstede Schoolgids Nutsschool Woonstede 2024-2025 |