Onderwijs groep 1-2
Op Woonstede zitten de kinderen van groep 1 en 2 samen in één klas. Hier is bewust voor gekozen zodat de kinderen van en met elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen. Er worden activiteiten op verschillende niveaus aangeboden waardoor het mogelijk is om voor elk kind een uitdagende speel- en leeromgeving te creëren. | |
Op Woonstede leren de kleuters zoveel mogelijk spelenderwijs. In de uitdagend ingerichte hoeken, waarbij de verschillende ontwikkelingsgebieden gestimuleerd worden, leren de kinderen door naar elkaar te kijken, samen te spelen en te overleggen. De spelsituaties zijn betekenisvol voor de kinderen doordat wij thematisch werken met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. In spelvorm worden de ontwikkelingsaspecten, de motorische ontwikkeling en de sociaal- emotionele ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling aangesproken. Wij maken gebruik van de methode Schatkist, een methode die gebaseerd is op onderzoekend leren. Tijdens het werken observeert de leerkracht het kind en noteert wat zij waarneemt. Dit wordt digitaal genoteerd in het leerlingvolgsysteem ‘Kijk’. ‘Kijk’ volgt de tussendoelen die de SLO (stichting Leerplan Ontwikkeling) heeft bepaald. Deze tussendoelen zijn gericht op: relaties, spel, zelfstandigheid, zelfredzaamheid, motoriek, waarneming, spraak, logisch nadenken, taal, rekenen en jezelf in de omgeving (tijd en ruimte). Zo mogelijk spelen we ieder dagdeel buiten en gebruiken we de speelzaal veelvuldig. Een doel in de kleuterbouw is ook om kleuters zo zelfstandig mogelijk te laten functioneren. Van jezelf aan- en uitkleden tot en met zelfstandig keuzes maken of een gekozen activiteit voltooien. |
|
De oudste kleuters begeleiden we om met succes aan groep 3 te beginnen. Dit doen we met ons project ‘De zachte landing’. Het programma richt zich met name op beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid en de verdere ontwikkeling van executieve functies. De kinderen krijgen hierbij wekelijks extra motorische oefening, middels schrijfdans, extra gym en aandacht voor het werken in een schrift en werkboek. |