Naast wie we zijn en waar we voor staan, begrijpen we dat ouders ook praktische informatie nodig hebben. Informatie over onze school kunt u ook vinden in het schoolplan, schoolgids en het schoolondersteuningsprofiel. Heeft u vragen? We staan altijd klaar om te helpen!
Schooltijden
Om 08.20 uur openen wij onze oranje schooldeuren en verwelkomen we de kinderen op het schoolplein. Om 08.30 uur starten de lessen en verwachten we dat alle leerlingen in de klas aanwezig zijn, klaar voor een nieuwe, leerzame dag. De lunchpauze is van 12.00 tot 12.55 uur. U kunt ervoor kiezen om uw kind(eren) op school te laten lunchen en buiten te laten spelen onder toezicht, tegen een vergoeding. Natuurlijk is het ook mogelijk om thuis te lunchen. Wij zijn trots dat de tussenschoolse opvang wordt verzorgd door ons toegewijde team van leerkrachten en vrijwilligers. Samen zorgen we voor een veilige, plezierige omgeving, ook tijdens de pauze! Om 15.00 uur is de school uit en gaan de kinderen naar huis of naar de BSO.
Kalender
Natuurlijk wilt u graag weten wat er allemaal op onze kalender staat. Wanneer is de schoolreis? Wanneer gaat groep 8 op kamp? Wanneer zijn de vakanties? Onze kalender staat in de Kwieb-app. Ook ontvangt u aan het begin van het schooljaar een papieren kalender, handig om thuis op de koelkast te hangen.
Ouderbijdrage
De vrijwillige ouderbijdrage speelt een belangrijke rol in het behoud en de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs waar we zo trots op zijn. Daarom vragen we alle ouders om een vrijwillige bijdrage. Dit doen we elk jaar aan het begin van het schooljaar via Kwieb. Met uw vrijwillige bijdrage maken we het onderwijs nog leuker en aantrekkelijker voor onze leerlingen. Zo gebruiken we het onder andere voor het schoolontbijt en voor het aanschaffen van leesboeken voor uw kind.
De medezeggenschapraad (MR)
De medezeggenschapsraad (MR) is het wettelijk erkende inspraakorgaan van onze school en speelt een belangrijke rol in het besluitvormingsproces. Onze MR bestaat uit vier leden: twee ouders en twee teamleden. De MR komt regelmatig bijeen om te vergaderen over zaken die van belang zijn voor de school. Voor sommige onderwerpen heeft de MR adviesrecht, terwijl ze voor andere zaken instemmingsrecht heeft. Bovendien kan de MR zelf onderwerpen op de agenda van de vergadering zetten, zodat alle stemmen gehoord worden. De MR vergadert ongeveer zes keer per jaar. Wilt u de laatste notulen lezen? Bekijk deze dan hier.
Ouderraad (OR)
De ouderraad (OR) speelt een actieve rol in het schoolleven van Nutsschool Woonstede. Zij organiseert verschillende vieringen gedurende het schooljaar en biedt ondersteuning aan het team bij deze speciale momenten. Denk hierbij aan feestelijke gelegenheden zoals Sinterklaas, Kerst, de sportdag en de Woningspelen. Deze hulp is essentieel voor de herinneringen die kinderen aan hun basisschooltijd opbouwen. Samen creëren we een warme en feestelijke sfeer.
De buitenschoolse opvang
Femke DAK biedt een fijne buitenschoolse opvang in het gebouw van Nutsschool Woonstede. Onze opvang beschikt over een aparte ingang naar een grote, lichte groepsruimte die is ingericht als een gezellige woonkamer. Hier kunnen kinderen volop genieten van hun vrije tijd! In deze ruimte hebben we verschillende speelhoeken, zoals de bouwhoek, huishoek, winkelhoek, zithoek en knutselhoek. Voor wie even wil ontspannen, is er ook een relaxhoek beschikbaar. Daarnaast organiseren we regelmatig sport- en spelactiviteiten in het speellokaal en de kinderen kunnen ook buiten spelen op het schoolplein.
Overgang naar de middelbare school
We zorgen ervoor dat onze leerlingen goed instromen in het voortgezet onderwijs dat past bij hun niveau, interesses en werkhouding. Voor een juiste plaatsing hanteren we een adviesprocedure die start in groep 7 en intensiever wordt in groep 8. Vanaf schooljaar 2023-2024 maken leerlingen in groep 8 een doorstroomtoets, waarvan het resultaat bepalend is voor het schooladvies. Dit advies wordt opgesteld door de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie. Het advies is gebaseerd op de cognitieve mogelijkheden van een leerling. Er wordt gekeken naar de rapporten, de methode-afhankelijke toetsen, methode-onafhankelijke toetsen en het leerlingvolgsysteem. Anderzijds wordt gekeken naar de werkhouding, het zelfstandig werken, de leermotivatie, de huiswerkattitude, het doorzettingsvermogen, het zelfvertrouwen, de talenten, de interesses, de concentratie en de leerbehoeften. Hiervoor worden de observaties van de leerkrachten gebruikt en de gegevens van de rapporten van de voorgaande jaren. De nadruk ligt op de methode-onafhankelijke toetsen, zoals de Cito-toetsen.
Bekijk onze schoolgids voor meer informatie over de overgang naar de middelbare school.